..tipikal kelantanese...

...sambut salam kepada yang muslim, selamat sejahtera kpda yang bukan, konbanwa' kepada orang Jepun...yang telah tersedia maklum, aku berasal dri RedLand Kelantan, negeri yang aku banggakan kerana pasukan bola sepak nye sudah mmpu bersaing dlm liga super pada musim ini..yang baru2 ini mengalahkan pasukan bola sepak Pahang 5- 1 di gelanggang lawan..prestasi yang boleh di banggakan... ..post kali ini bukanlah untuk menyuburkan kembali semangat perkauman, TIDAK SAMA SEKALI..cume hari2 yang aku lalui 2 minggu kebelakangan ini terlalu tipikal untuk aku terime...terdengar suara2 sumbang melayu minimal mengata dari belakang,melayu yang merosakkan bangsa sendiri dan tanpa disedari mereka menunjukkan mereka itu harus di beri 'jari tengah'...bodoh!berani kate kat depan la..yang paling ati panas adalah mereka yang di maksudkan itu adalah warga hawa yang konon nye adab santun sudah menjadi rutin dlm kehidupan seharian..ceh!.. ...kebenaran nye adalah...apabila aku berkomunikasi, bhase yang di gunakan mengikut kesesuaian...kalo dgn orang senegeri, loghat kami adalah medium nye..kalo dgn orang bkn senegeri, medium yang di gunakan mestilah sesuai agar komunikasi itu menjadi 2 hala..kalo satu hala orang xpggil komunikasi, orang panggil 'ko-sket-lg-dah-nk-mati' sebab ko ckp sorang2....nk dijadikan cerite:---ikuti perbualan tersebut...
aku : lambat siot ko datang, lelah aku tunggu sorang2.. kawan aku di sebelah kanan : ilek r bro, jap je pun aku lambat ni...bila nk start ni? aku : jap a..tggu si 'x' jap..dia pun lambat gak kot..ade keje katenye tdi.. setelah 2, 3 minit... aku : oloh nate ni..lambat ngat nok buleh ko nyapa cni.. kawan aku itu duduk di sebelah kiri : rilek boh..ado kijo meta satni..ho,derah la..ejah cepat sket..buleh kelik cepat.. kawan aku di sebelah kanan : ko mmg la slalu lambat nye..pape jeh la ko ni..aku gak yang kne ceramah sbelum ko dtng...damn!.. aku : jom2..kne wat cepat ni..
(suara2 sumbang dri arah belakang) : laaa..orng kelantan rupenye..igt oghe KL..(dgn nada xbrape sedap nk dgr....).. ..oleh kerana aku yang paling lantang bersembang tdi..oleh itu aku rse kenyataan yang agak xbrape manis itu di tujukan khas kepada aku' bkn name sebenar '... SEDIH!!!..ade lg manusia sebegini rupe..igtkan dah pupus... aku bkn tipikal kelantanese!..zaman nye telah lame berlalu..cume saki baki nye tetap ade..biasalh..air di cincang xkan putus!..btol ke tu peribahase aku?... ..bukan niat atau menghine saudara sendiri..tetapi untuk mengingati sesame sendri.. irama ketika ini...Azan maghrb berkumandang...gtg...=D... p/s : entri kali ini agak serius..ini sume gara2 aku xcukup mase wat test QC tdi, emosi xstabil tpi mkn makin berselera nmpaknye...=)..


anda rasa? 

2 Response to "..tipikal kelantanese..."

  1. Frank Says:

    aku sokong ja..communication must be 2 ways. mesti sesuaikn diri dgn keadaan. antara kebaikannya adalah: boleh elak timbul rs "kenegerian"; lebih mudah merapatkn diri dgn org lain; komunikasi lebih berkesan.. haha..tengok aku taip komen dgn begitu skema skali..wakaka.. neway, i like your universal thought, dats y i feel easy fooling around wif u fren..adios n cheers! mun ku mbak jamming boh palat indah sik pegi..hehe

  2. Jaja Says:

    @frank - skema siot ko ni..apehal ko tibe2 skema ni frank?adakah ko mnyamar?....ni bukan frank yang aku knal...hahaha...nangga kelak camne, kalo xbusy konpem aku folo tokrang jam pok!...nice comment btw..tanq bro..